“Mentor jest jak pochodnia.
Pomaga dzieciom zobaczyć przed sobą przyszłość”Julie Connor, edukatorka i spikerka TED
Co to są Spacery z Mentorem – MENTORWALK?
Jest to forma pracy mentoringowo-terapeutycznej przeznaczona dla młodzieży od 15 roku życia oraz młodych dorosłych.
Co to jest mentoring?
Słowo ,,mentoring” pochodzi od imienia mędrca Mentora, opisanego w Odysei Homera. Odyseusz, sam będąc w podróży obdarzył zaufaniem oraz powierzył opiece Mentorowi swojego syna.
Mentoring to relacja pomiędzy dwójką ludzi – człowieka doświadczonego w jakiejś dziedzinie życia i ucznia. Jest zorientowana na odkrywanie i rozwijanie potencjału ucznia.
Już w Starożytności rodzice powierzali swoje dzieci zaufanym pedagogom, mentorom, których zadanie polegało na prowadzeniu młodego człowieka nie tylko w obszarze edukacji, ale przede wszystkim w kształtowaniu charakteru oraz towarzyszeniu w drodze ku dorosłości.
Chcemy zaproponować Twojemu dziecku właśnie taką przygodę.
Dlaczego nie sama terapia?
Psychoterapia dla nastolatków? Być może szukasz pomocy dla swojego dziecka, a równocześnie zastanawiasz się, czy aby na pewno sprawdzi się ona w przypadku Twojego dziecka.
W ciągu lat pracy, w naszym doświadczeniu spotkań z nastolatkami, mówią oni często, że klasyczna terapia jest dla nich trudną formą pracy psychologicznej. Dzielenie się swoimi problemami w gabinecie kojarzy się z czymś nieprzyjemnym oraz z poczuciem, że skoro mam z czymś problem, to znaczy, że coś jest ze mną nie tak. Czasem konsekwencją tego bywa wycofanie i niechęć do współpracy, a co za tym idzie brak skuteczności terapii.
Mentoring różni się celem. Zamiast koncentracji na problemach, skupia się na poszukiwaniu tego, co działa i jest dobre: zasobów, umiejętności dziecka i ich rozwoju. Praca z mentorem służy przede wszystkim kształtowaniu poczucia własnej wartości, asertywności, odkrywaniu sposobów na rozwiązanie sytuacji trudnych oraz wyznaczaniu celów. I w tym sensie, oczywiście jest on formą terapeutyczną.
Dlaczego mentoring?
Dzieci, którym brakuje obecności znaczącej dla nich osoby dorosłej są częściej podatne na agresję lub same zaczynają przejawiać zachowania agresywne w stosunku do innych. Stąd wielu nastolatków zaczyna zwracać się po kształtowanie swoich wartości oraz norm do grupy rówieśniczej, którą się otaczają. Zaczynają szukać wzorców do naśladowania w kolegach, koleżankach, znanych youtube’erach – ludziach w ich wieku.
Nastolatkowie pozbawieni wsparcia i zdrowych relacji z dorosłymi są 80% bardziej narażeni na chorobę depresji i sześciokrotnie bardziej skłonni do podejmowania prób samobójczych (NCBI, 2013 rok).
Nastolatki potrzebują celu, skupienia uwagi, sensu oraz zrozumienia, by nawiązywać znaczące i wartościowe relacje w swoim życiu. Potrzebują znaczącej relacji z dorosłym, poza relacją z własnymi rodzicami, ponieważ są w wieku definiowania swoich przekonań, a także często buntu i opozycji do tego, co mówią ich rodzice. Dlatego potwierdzenia tego, czego nauczyli się od rodziców, szukają na zewnątrz. Profesjonalny mentor jest kimś, przy kim młody człowiek może w bezpiecznych warunkach wypowiedzieć na głos swoje wątpliwości, przemyślenia, a przede wszystkim wzmocnić fundamenty, na których chce budować swoje życie.
Skąd wzięła się idea Spacerów z Mentorem?
W wyniku wieloletniej pracy warsztatowej z grupami klasowymi w szkole (od poziomu szkoły podstawowej po licea, technika i szkoły zawodowe), a także obserwacji dzieci i młodzieży, zauważyłyśmy jak nawiązanie pozytywnej relacji z dorosłym może mieć wpływ na funkcjonowanie dziecka w klasie, czy też nieraz całej klasy. Mimo, że autorytet nas dorosłych, kiedyś uznawany za oczywisty, przestał nim być. Nauczyciele, których słowo niegdyś uchodziło za ostateczne, teraz zmagają się, by nie musieć tłumaczyć się z każdej decyzji i wypowiadanego zdania. A jednak wciąż, bardzo wyraźnie dzieci i młodzież wołają o autorytet. O uwagę dorosłych.
Dostrzegłyśmy zatem kierunek terapeutycznej formy pracy z dziećmi i młodzieżą – oparty na nawiązaniu pozytywnej i wspierającej relacji indywidualniej. Spacer wydał się nam trafną formułą. Z jednej strony niezobowiązujący, z drugiej nawiązujący dialog.
Uczniowie Arystotelesa prowadzili z nim dyskusje i zadawali pytania spacerując po promenadzie przy szkole, bo byli przekonani że spacerowanie angażuje ciało i ducha, wpływając także na kreatywność. My przekonałyśmy się, że spacery z mentorem, mogą także zmieniać życie.
Od którego roku życia są Spacery z Mentorem?
Zapraszamy wszystkie dzieci, które ukończyły 15 lat.
Gdzie odbywają się Spacery z Mentorem?
Pracujemy na terenie Warszawy. Obecnie w samym centrum, w okolicach Pałacu Kultury i Nauki.